Komputer wrogiem zdrowia

Komputer wrogiem zdrowia

Praca przy biurku, a konkretnie przed komputerem, staje się coraz powszechniejszym zjawiskiem. Dotyczy znacznego odsetka ludzi aktywnych zawodowo, choć w ich przypadku słowo aktywność bynajmniej nie ma racji bytu. Wielu pracowników spędza praktycznie cały swój dzień w jednej pozycji. Dobrze, gdy stanowisko pracy jest do tego odpowiednio przygotowane. Gorzej gdy o prawidłowo wyprofilowanym fotelu czy odpowiedniej wysokości monitora można tylko pomarzyć. Większości ludzi wydaje się, że jakoś to będzie. W końcu robią sobie przerwy, odrywają wzrok od ekranu, chodzą do łazienki. Niestety, dobrze to raczej nie będzie, gdyż coraz rzadziej w czasie przerwy chce się komukolwiek wstawać, tym bardziej gdy może poplotkować ze współpracownikami bez ruszania się zza biurka. Takie osiem godzin wykańcza cały kręgosłup, od odcinka lędźwiowego po szyjny. Ten ostatni cierpi szczególnie, gdy monitor ustawiony jest zbyt nisko i człowiek musi cały czas schylać głowę. Praca przy komputerze to także wyzwanie dla oczu, które pozostają w nieustannym napięciu. Mruganie staje się rzadkością, zatem dochodzi jeszcze wysuszanie oka. By zapewnić sobie pomoc, dobrze jest wychodzić na przerwę na zewnątrz, a przynajmniej podejść do okna i spojrzeć w dal. Z całą pewnością nikt nie powinien spędzać przed ekranem komputera całych dni. Komputer jest z całą pewnością wielkim dobrodziejstwem, ale jednocześnie może doprowadzić do wielu szkód w naszym organizmie. Nie można również zapominać o tym, że od komputera zawsze można się uzależnić. A to jest już naprawdę bardzo poważny problem, który może przenieść się na nasze życie zawodowe oraz rodzinne.

Darmowe badania profilaktyczne dla każdego

Darmowe badania profilaktyczne dla każdego

Większość z nas na badania udaję się dopiero wtedy, kiedy już padliśmy ofiarami zaawansowanej choroby. Skutkami tego są komplikacje oraz spora ilość pieniędzy wydana na leki. A przecież w każdym miesiącu w ośrodkach zdrowia przeprowadzane są badania profilaktyczne. Jak się okazuje większości chorób sami jesteśmy sobie winni. Każdy z nas powinien cały czas szanować swoje zdrowie oraz zapobiegać potencjalnym chorobom. Co miesięczne badania profilaktyczne mogą zapobiec wielu schorzeniom. Kiedy skutki długotrwałej choroby są już widoczne zwykle kończy się to wieloma nie chcianymi komplikacjami. Każdy z nas powinien pamiętać, iż zdrowie ma tylko jedno. Wiele komplikacji wynika z nie do końca wyleczonej grypy bądź innego pospolitego wirusa. Do zapobiegania nowotworom i innym poważnym chorobom liczy się także właściwe odżywianie. Spożywanie dużej ilości warzyw poskutkuje odbudową naturalnej odporności, która często jest osłabiona przez stres dnia codziennego. Nie powinniśmy lekceważyć porannych zawrotów głowy czy też bezsenności. Te z pozoru mało znaczące dolegliwości mogą być zwiastunem ciężkiej choroby. Jeśli jesteśmy zmuszeni z korzystania z drogich i mocnych leków najlepiej zasięgnąć opinii kilku specjalistów. Jak się okazuję niektóre leki czy antybiotyki można zastąpić czosnkiem oraz ziołami. Codzienny kilku minutowy trening również ma ogromny wpływ na nasze zdrowie.

Trudności w zasypianiu i bezsenność

Trudności w zasypianiu i bezsenność

Co tak naprawdę powoduje bezsenność? Każdego zmierzchu, nasz mózg i znajdująca się w nim szyszynka, produkują potrzebne nam ilości melatoniny, dzięki której możemy zasnąć, przeżywać sny i przechodzić w fazę REM i czuwania. Żeby zasnąć potrzebujemy jedynie poczucia bezpieczeństwa, wygodnego miejsca do spania (choć i to czasami nie jest konieczne), a później już tylko kilka godzin spokoju. Codzienna dawna snu jest potrzebna naszemu organizmowi, by wypocząć i zregenerować się, przygotować na kolejny dzień. Jak to się więc dzieje, że czasami nie możemy zasnąć lub cierpimy na bezsenność? Główne problemy z bezsennością powoduje przede wszystkim stres i problemy w codziennym życiu. Im więcej mamy trosk i zmartwień na głowie, tym mniejsza szansa, że wypoczniemy nocą. Sen przychodzi szybciej, gdy możemy mamy pustą od myśli głowę. Przyczynami bezsenności i bezsenności przewlekłej jest zła higiena snu: objadanie się przed snem, spanie w ciągu dnia, stres, narkotyki, oglądanie telewizji itd. Bezsenność mogą wywoływać choroby psychosomatyczne, napady manii, schizofrenia i zaburzenia lękowe, a także zespół abstynencyjny. By zwalczyć bezsenność, przede wszystkim trzeba zadbać o odpowiednią higienę snu. Zdrowa dieta i sport, relaks – np. kąpiel przed snem, szklanka gorącego mleka. Jeśli to nie pomaga, można wypróbować leki nasenne. Po kilku tygodniach wzrasta jednak tolerancja na takie medykamenty.

Choroby, za które winę ponosi praca

Choroby, za które winę ponosi praca

Większość czasu poświęcamy na wypełnianie obowiązków zawodowych. Współczesny człowiek pracuje od ośmiu do dwunastu godzin dziennie. Oczywiście zdarzają się wyjątki, które przebywają w biurze od rana do późnej nocy. Ich przeciwieństwem są osoby niepracujące, które znajdują się na utrzymaniu współmałżonka albo skarbu państwa. Biorąc pod uwagę kondycję naszego organizmu, o wiele korzystniejszą opcją jest unikanie pracy. Większość zawodów prędzej czy później wywołuje choroby, z którymi przyjdzie nam walczyć na emeryturze. Niektóre ścieżki kariery wystawiają zdrowie pracownika na ciężką próbę. Robotnicy, sportowcy oraz służby mundurowe wypadają w tym rankingu zdecydowanie najgorzej. Duże ryzyko urazu oraz skrajny wysiłek fizyczny wyniszczają organizm w szybkim tempie. Dlatego ludzie pracujący w tych zawodach kończą karierę wcześniej, bo już przed czterdziestym rokiem życia. Biuro również nie sprzyja dobrej kondycji. Ciągłe przesiadywanie przed komputerem, stres i nadgodziny mają negatywny wpływ na układ nerwowy. Większość urzędników boryka się z nerwicami, a nawet depresją. Choroby oczu i stawów również są bardzo charakterystyczne dla siedzące trybu życia. Jak można ograniczyć skutki wykonywanej pracy? Sprawdzonym sposobem jest uprawianie sportu, zdrowa dieta oraz odpoczywanie po całym dniu spędzonym w firmie.

Walka z przeziębieniem i grypą

Walka z przeziębieniem i grypą

Przynajmniej raz w roku każdy choruje na tradycyjne przeziębienie. Zarówno małe dzieci, jak i osoby dorosłe borykają się z bólem gardła i zatok. Bardzo przykrą dolegliwością jest gęsty katar, który utrudnia oddychanie. Zatkane zatoki wymagają specjalistycznego leczenia. Lekarze przepisują preparaty doustne oraz krople w aerozolu. Z domowych sposobów dużą skuteczność wykazuje inhalacja z dodatkiem soli, rumianku albo olejku sosnowego. Wydmuchiwanie z nosa wydzieliny oraz kichanie i kaszel podrażniają błony śluzowe. Trzeba pić dużo ciepłych herbat z miodem, aby złagodzić objawy. Naturalnym lekiem jest również czosnek i syrop z cebuli. Kiedy tradycyjne sposoby zawiodą, pozostaje tylko antybiotyk. Przyjmując tego typu medykamenty, powinniśmy przestrzegać wszystkich zaleceń lekarza. W czasie antybiotykoterapii warto jeść więcej nabiału. Jogurty i kefiry osłonią układ pokarmowy przed szkodliwym działaniem preparatów. Pamiętajmy, że nie wolno bagatelizować nawet drobnego kataru. Przy poważniejszych objawach poprośmy doktora o zwolnienie ze szkoły czy pracy. Często nieleczone dolegliwości przeradzają się w poważne choroby, takie jak grypa albo zapalenie płuc. Pamiętajmy również o starej zasadzie która mówi, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Szczepienia i suplementy witaminowe mogą nas uchronić przed chorowaniem w zimie.

Pyszne lecznicze nalewki

Pyszne lecznicze nalewki

Lecznicze nalewki przygotowane samodzielnie w domu mogą nam pomóc w walce z bezsennością, bólami brzucha czy wspomóc walkę z gorączką. Jedną z nalewek, którą możemy przygotować samodzielnie jest nalewka z melisy, którą mogą przygotować osoby cierpiące z powodu nerwicy lub bezsenności. Do przygotowania tej nalewki potrzebujemy 150 g liści melisy, szczyptę dziurawca i cynamonu oraz 2 listki mięty pieprzowej i 1/2 l spirytusu 70 %. Liście melisy, mięty pieprzowej, dziurawiec i cynamon zalewamy 1 szklanką wrzącej wody, przykrywamy i odstawiamy na 15 min. Po 15 minutach otrzymany napar należy odcedzić i zostawić do wystygnięcia. Wystudzony napar mieszamy ze szklanką wody, 1/2 kg cukru i sokiem wyciśniętym z jednej cytryny, dolewamy spirytus. Składniki nalewki mieszamy razem i wlewamy do słoja z ciemnego szkła. Nalewkę wstawiamy w ciemne miejsce na 14 dni. Co dwa dni wstrząsamy zawartość słoja. Osoby, którym dokucza bezsenność zażywają 15 kropli nalewki z 50 ml przegotowanej wody. Nalewkę należy wypić wieczorem. W przypadku nerwicy nalewkę należy pić 2 razy dziennie. Zażywamy ją w ilości 15 kropel, które dodajemy do 100 ml przegotowanej wody. Nalewkę należy przechowywać w chłodnym miejscu, szczelnie zamkniętą. Szczelne zamknięcie gwarantuje, że nie wyparuje spirytus użyty do jej przygotowania.

Odpowiednia higiena stóp

Odpowiednia higiena stóp

Na pewno każdy z nas pamięta jak mama czy tata zaganiali nas wieczorem do mycia i skrzętnie sprawdzali czy umyliśmy takie elementy naszego ciała jak stopy, głowę czy zęby. Większość na pewno uciekła i kłamała jak tylko mogła bo, które małe dziecko lubi się myć? Jednak problem chorych stóp to coraz częściej poruszany przez lekarzy temat. Coraz więcej ludzi cierpi na przeróżne grzybice i choroby stóp, które głównie najczęściej związane są z lenistwem ludzi w ich codziennej pielęgnacji. Na pewno większość mężczyzn za higienę stóp uważa ich tylko codziennie mycie. Kawałek mydła i trochę wody w połączeniu z ręcznikiem i naszymi dłońmi załatwiają problem. Niestety tak nie jest i rzeczywistość jest inna niż w naszych wyobrażeniach. Stopy jak każdy element ciała wymaga właściwej i odpowiedniej pielęgnacji. Ważne jest w przypadku stóp, że co jakiś czas powinniśmy zadbać o to by nie tylko podczas mycia pozbyć się brudu i bakterii, ale również zrogowaciałego naskórka. Pamiętają o tym kobiety, ponieważ to ona przywiązują większą uwagę do wyglądu niż mężczyźni, którzy do elementów ciała nieeksponowanych na co dzień przywiązują już w ogóle bardzo małą uwagę. Każdy kto chce dbać o odpowiednią higienę swoich stóp powinien używać różnego rodzaju maści, a także odżywek. Ważne jest by po odpowiednim umyciu stóp poddać je nawilżaniu odpowiednią maścią. Co jakiś czas powinniśmy smarować nasze stopy maścią regeneracyjną. Bardzo ważne również jest to w jaki sposób dbamy o swoje stopy w zależności od warunków atmosferycznych, ponieważ tak samo jak staramy się dbać o nasze zdrowie powinniśmy dbać również własne stopy.

Co zamiast tabletek

Co zamiast tabletek

Z pewnością każdy z nas słyszał o konieczności dostarczenia naszemu organizmowi określonych witamin oraz mikro- oraz makroelementów. Możemy oczywiście sięgać po sztuczne tabletki, ale zdecydowanie rozsądniej jest zadbać o to aby określonych składników w naszej diecie nie zabrakło. Wszystkie niezbędne nam bowiem do utrzymania zdrowia składniki możemy dostarczyć sobie z pożywieniem. Z pewnością każdy z nas doskonale wie jak ważna jest witamina C. Jeżeli chcemy aby nasz organizm otrzymywał jej odpowiednią ilość powinniśmy postawić na soki owocowe. Na rynku nie brakuje gotowych soków, które witaminą C są wzbogacone. Z kolei witamin z grupy B możemy szukać w płatkach kukurydzianych. Na rynku dostępne są płatki kukurydziane, które wzbogacane są właśnie witaminami z tej grupy. Bardzo ważnym składnikiem, który decyduje między innymi o prawidłowym procesie trawienia jest błonnik. Jego duże ilości znajdziemy w suszonych owocach oraz ziarnach zbóż. Aby więc błonnika w naszej diecie nie zabrakło powinniśmy sięgać po suszone śliwki, daktyle, figi, gruszki, a nawet jabłka oraz po pieczywo pełnoziarniste. Jeżeli mamy ochotę na coś słodkiego powinniśmy sięgnąć po batonik właśnie z ziarnami. W ten sposób dostarczymy sobie również błonnika. Ważny dla naszego organizmu jest również jod, który znajdziemy w soli kuchennej.

Polacy pokochali sport

Polacy pokochali sport

Można się o tym przekonać włączając pierwsze lepsze wiadomości. Relacje z maratonów, organizowanych w dużych polskich miastach, czy zapełnione stoki górskie. W wielu gminach mieszkańcy walczą o ścieżki do jazdy rowerem oraz podpisują petycje odnośnie budowy parków, gdzie można ćwiczyć, spacerować i aktywnie spędzać czas. Lekarze przyklaskują takim inicjatywom i podkreślają, że to jeden z najbardziej optymistycznych trendów w ostatnich latach. Obywatele zaczęli w końcu wstawać z kanap i odkładać piloty do telewizorów. Odpoczynek nie kojarzy się już z piciem piwa i objadaniem, ale zaczyna być postrzegany w kategoriach aktywnego spędzania czasu. A ludzki organizm tylko na tym korzysta. Ciało staje się mocniejsze, bardziej wytrzymałe, a także smuklejsze. Ruch ma dobroczynny wpływ także na zdrowie psychiczne. Pozwala odreagować stresy dnia codziennego, zrelaksować się, dotlenić mózg. Kolejne badania nad chorobami układu nerwowego pokazują dobroczynny wpływ aktywnego trybu życia na zmniejszanie ryzyka zachorowań na schorzenia o podłożu neurologicznym. Regularne ćwiczenia stają się także bronią przeciwko coraz liczniejszym chorobom cywilizacyjnym, jak cukrzyca, otyłość, nadwaga, a także problemy z kręgosłupem. Kiedy rozmawiamy o sporcie z reguły koncentrujemy się tylko na tym, że koniecznie trzeba go uprawiać. Z pewnością sport jest dla nas korzystny, ale nie można zapominać o tym, że jest szereg sytuacji, kiedy jego uprawianie może nam znacząco zaszkodzić. Ze sportu trzeba zrezygnować na przykład wtedy, kiedy właśnie jesteśmy chorzy. Uprawianie sport uw czasie infekcji jest bowiem zbyt dużym obciążeniem dla organizmu.

Jedzmy kiełki na wiosnę

Jedzmy kiełki na wiosnę

Sianie kiełek na okres wiosenny nie jest jeszcze znany każdemu. A szkoda, bo kiełki poza tym, że są niezwykle smaczne i chrupiące, nadając się tym samym do twarożków i sałatek, to są zdrowe i pożywne. Kiełki mają bardzo mało kalorii i dzięki temu idealnie nadają się dla osób, będących na diecie i dbających o szczupłą sylwetkę. Dzięki specjalnym pojemniczkom do kiełkowania (cena około 30 złotych), cały rok można cieszyć się ich smakiem. Tradycja spożywania kiełek sięga starożytnych Chin, a w naszym kraju moda na ten przysmak panuje od niedawna. Nie ma ograniczeń w stosowaniu kiełek. Znakomicie nadają się do kanapek, sałatek, mięs a nawet zup. Dlaczego lekarze zalecają spożywanie kiełek? Są one bogate w wiele cennych minerałów takich jak żelazo, cynk czy też jod i błonnik. Wiele z nich w swoim składzie ma również kwasy omega-3 i przeciw utleniacze. Kiełki zalecana są szczególnie osobom narzekającym na nadciśnienie oraz wysoki poziom cholesterolu. W sklepach zielarskich natrafić możemy na kiełki lucerny, brokuła, soczewicy, rzodkiewki i bardzo popularnej rzeżuchy. W niektórych sklepach ze zdrową żywnością można nabyć już gotowe kiełki. Jednak znacznie taniej i ekonomiczniej jest zaopatrzyć się w całe opakowanie nasion i prowadzić hodowlę na własną rękę. Kiełki wpłyną na zbilansowanie naszej diety i dostarczą niezbędnych składników.