naturalny szampon do włosów farbowanych bez parabenów

Problemy z jelitem grubym

Problemy z jelitem grubym

Czasem zdarza się, że odczuwamy naprawdę silny ból w dolnej części brzucha i, z przyczyn oczywistych, może to wywołać u nas uzasadnione obawy że z naszym ciałem dzieje się coś złego. Tymczasem niekoniecznie – silne bóle może wywołać schorzenie jelita grubego. Bóle w tym przypadku mogą być różne, najczęściej umiarkowane, ale dokuczliwe, bo długotrwałe. Pojawiają się nieprzyjemne uczucia – wzdęcia, dyskomfortu, przelewania w brzuchu, gorączka, biegunki lub zaparcia. Zdarza się, że dzieje się to na przemian – raz mamy biegunkę, raz zaparcie, można od tego oszaleć. Później w kale widzimy śluz lub krew. Pamiętaj, jeżeli zobaczysz u siebie krew to koniecznie powinieneś udać się z tym do lekarza. Nie wiadomo bowiem, jaka powinna być diagnoza – czy będzie to zespół jelita drażliwego czy tez choroba przewlekła jelita grubego. Czasem może być to nawet choroba Leśniowskiego Crohna, która jest już bardzo poważna. To wrzodziejące zapalenie jelita grubego. Z tym musimy koniecznie pójść na wizytę do specjalisty, bo sami możemy nie dać sobie rady. Co ciekawe, identyczne objawy dają także inne schorzenia – jak polip jelita grubego bądź rak jelita grubego. Wykryty wcześnie, jest banalny do leczenia. Z pewnością więc nie należy rezygnować z badań profilaktycznych. Jest to bowiem jedyna okazja aby choroba została wykryta wtedy, kiedy jest jeszcze wyleczalna. Im później zostanie ona zdiagnozowana tym jej leczenie będzie trudniejsze. Może również okazać się, że chorobę rozpoznano w stadium, które nie daje już żadnych szans na leczenie. Nie należy więc obawiać się badań profilaktycznych ani też ich unikać.

Bardzo ważny magnez

Bardzo ważny magnez

Niezwykle cennym pierwiastkiem dla naszego organizmu jest magnez. Do głównych objawów niedoboru magnezu w organizmie należy drganie powieki, bolesne skurcze mięśni, kołatanie serca. Niedobór magnezu może także wywoływać rozdrażnienie, bóle głowy i bezsenność. Dzienne zapotrzebowanie osób dorosłych na magnez wynosi od 300 do 400 mg. Najbogatszym źródłem magnezu są pestki dyni. 100 g wyłuskanych pestek dyni pokrywa nasze dzienne zapotrzebowanie na magnez. W takiej porcji pestek dyni znajduje się 530 mg tego cennego pierwiastka. Pestki dyni możemy dodawać do płatków śniadaniowych, możemy jeść je samodzielnie lub jeść pieczywo z dodatkiem pestek dyni. Warto sięgnąć także po olej z pestek dyni. Równie dużą ilość magnezu dostarcza 100 g suchych nasion fasoli. 100 g suchych nasion fasoli zawiera 500 mg magnezu, ta sama ilość ugotowanych ziaren fasoli zawiera 200 mg magnezu. Pod względem zawartości magnezu bardzo cenne jest także kakao zawierające w 100 g 450 mg magnezu. Niestety, kakao nie zbyt nadaje się do jedzenia w czystej postaci. Niedobory magnezu możemy więc uzupełnić czekoladą, która zawiera 70 % kakao. Do każdej niemal potrawy warto dodać natkę z pietruszki. 100 g natki z pietruszki dostarcza 300 mg magnezu. Bogatym źródłem magnezu są orzechy. Spośród orzechów najbogatszym źródłem magnezu są migdały.